onsdag 3. desember 2008

”Valpens Hevn”

1. Hva er reklame i forhold til informasjon og propaganda?
- Reklame er en måte å gjøre et produkt kjent for verden på en underholdene måte. Prøve å få skilt de fra konkurrentene og gjøre de selv som best.
- Propaganda er egentlig ikke ulikt reklame, men propaganda handler oftest om politiske og religiøse spørsmål i motsetning til reklame.
- Det finnes mange typer informasjon, en nettside har en informasjon og et produkt har en annen. Reklame gir mye informasjon for eksempel om et produkt, eller kanskje en hendelse.
- For å lage en reklame må man ha informasjon om det man skal lage reklame om, men også på en annerledes måte. I bøkene på skolen finner man informasjon man skal vite i faget, mens på tv gir det litt informasjon om for eksempel et produkt på en mer morsom måte.


2. Hvilken undersjanger vil du plassere filmen i?
- Informasjonsfilm/oppdragsfilm, da det hinter til at førerhunder er en god gjerning.


3. Sender, målgruppe og budskap
Sender:
- Norges blindeforbund
Målgruppe:
- Hundeeiere med eventuelle hunder som kan bli førerhunder.
Budskap:
- Gi en valp muligheten til å bli førerhund, gjør en god gjerning.

4. Dramaturgien
Anslag:
- Er ikke der
Presentasjon:
- To helt forskjellige hunder blir presentert for oss.
- En liten, hvit og snill
- En stor, sort og slem
Konflikten
- Konflikten finner sted mellom hundene, hvem skal være heldig og få være under tak, og hvem skal være heldig å få ballen. – Den største og den sterkeste hunden vinner.
Vendepunktet:
- Den snille lille hunden blir hentet, og vi seere blir nå nysgjerrig på hva som skjer videre med den snille hunden.
Avslutning:
- Når hovedpoenget til slutt kommer frem: ”Gi en valp muligheten til å bli førerhund”
5. Bildeutsnitt
- Mye halvnærbilde, da vi liksom skal kunne se valpens triste fjes.
- Nærbilde, i det han går inn på kafeteriaen som en førerhund, ser vi det stolte ansiktet hans helt nært.
- Totalbilde, kan også se dette av den store hunden(den slemme), og når eieren leverer valpen til blindeforbundet og kommer ut igjen, så får vi dette.

6. Kameravinkling
- Normalperspektiv, hver gang vi ser det skjer noe, er vi det som regel i valpens perspektiv.

7. Hvor lang er filmen(sekunder)?
- 49 sekunder

8. Hva er hensikten med filmen?
- Hensikten med filmen er å kunne oppnå flere førerhunder.
- Hensikten er også å kunne vise hvor godt en førerhund har det.

9. Er filmen humoristisk, ironisk eller rent informativ?
- Denne reklamefilmen er laget på en litt humoristisk måte, som forklarer at førerhunder faktisk ikke har det så verst.
- Starter med at den lille valpen blir mobbet av en eldre hund, mister huset sitt, ballen sin og lignende, men når han blir førerhund er det den store hunden som står ute i regnet, og valpen har fått sin hevn, han er endelig best.

Liker/ikke liker:
- Jeg liker denne reklamefilmen.
- Jeg syns det er en ganske søt, men likevel morsom film, litt trist da den søte lille valpen blir ”mobbet” av den store, slemme hunden.
- Jeg syns også dette var en fin måte og fange seernes interesse på, starte på den morsomme, men likevel triste måten, og fortsette med at førerhunder faktisk kan han det bedre enn andre hunder, og at de er til stor hjelp.
- Det at den slemme hunden er med i filmen, skaper interesse. At også han får lide litt til slutt er et tegn på at det kan være godt å bli en førerhund og at alle burde ha mulighet til dette.

6 kommentarer:

Kristian sa...

Dette var bra! =D

Kjell Aronsen sa...

Mye bra! det her har du brukt mye tid på=)

Charlotte sa...

Det var langt og bra svar! :D

Stine Sofie Grasto sa...

Veldig utfyllende og bra! :D

Katrine sa...

Bra jobba! :)
Gode svar :)

Signe marie sa...

Det her er bra Maria! Vet iallefall at du har gjort annet i timene enn å skravle. Veldig bra!